Top 7 Tips om Gezond te Eten en Fit te Blijven

2368
Advertisement

Gezond en fit blijven is belangrijk, ongeacht hoe oud je bent. Er zijn ontelbaar veel manieren om gezond en fit te blijven met dank aan gezondheidsexperts en voedingsdeskundigen. De meeste gezondheidsproblemen zijn een gevolg van een ongezonde levensstijl. We worden ziek omdat we vaak niet gezond genoeg eten en niet voldoende bewegen. Maar gezond en fit worden is meer dan alleen drie keer per dag eten. Wat je eet en hoe je beweegt heeft veel meer invloed op je gezondheid.

Hieronder volgen een aantal manieren waardoor je gezonder en fitter kunt worden.

  1. Gewoon bewegen

Je hoeft echt niet naar een luxe sportschool te gaan en geld neer te leggen bij een instructeur om gezond en fit te worden. Niet dat trainers niet waardevol kunnen zijn, ze zijn immers behoorlijk populair tegenwoordig, maar bewegen is bewegen ongeacht waar je het doet. In plaats van dat je geld uitgeeft aan een luxe sportschool kun je ook sportschoenen en een springtouw kopen. Dit is alles dat je nodig hebt om fit en gezond te worden, in combinatie met enige discipline om te bewegen en je fitnessdoelen te behalen.

Sporten verhoogt de hartslag waardoor het bloedvatenstelsel verbetert. Ook je mindset beïnvloedt je fysieke gezondheid; sporten helpt stress te verminderen doordat er dopamine (het gelukshormoon) wordt aangemaakt in de hersenen. Je hoeft overigens niet je lichaam te martelen met een intense workout om de gewenste effecten te behalen. ’s Ochtends en ’s avonds een paar minuten joggen of touwtjespringen is eigenlijk al genoeg om fit te blijven. Zo simpel is het.

  1. Neem minder pillen en supplementen in

Als het een gewoonte is om iedere dag meerdere pillen in te nemen, weet dan dat je langzaam maar zeker je lichaam vernielt. De chemicaliën in supplementen zijn geen goede vervanger van de tekortkomingen die je lichaam heeft. Als je Vitamine C nodig hebt, koop dan fruit in plaats van pillen. Sinaasappels, citrusvruchten en citroenen zitten vol Vitamine C. Fruit eten is dus de beste manier om een tekort aan te vullen. In plaats van proteïnesupplementen kun je ook peulvruchten, vis, soya en vlees eten.

Supplementen zijn kunstmatige pillen met ingrediënten die je in natuurlijke producten kunt vinden. Als je een tekortkoming hebt kun je de oplossing dus in je keuken of de groente- en fruitafdeling van je supermarkt vinden. Alles dat kunstmatig is heeft gevolgen op de lange termijn. Het is dus beter om puur natuur te leven.

  1. Eet lokaal en seizoensgebonden

Het voedsel dat in jouw land of regio groeit is het type voedsel dat goed gedijt in jouw klimaat. Het is makkelijker voor jouw lichaam om voedsel te verteren dat lokaal geteeld wordt in plaats van buitenlandse of ‘vreemde’ voedselproducten. Natuurlijk is het prima als je buitenlandse gerechten wilt eten, maar eet tussendoor traditionele gerechten uit jouw omgeving. De typische seizoensgerechten die in jouw land of regio worden klaargemaakt hebben een grote nutritionele waarde vanwege de verse producten die worden gebruikt. En dat is weer positief voor je lichaam en je dieet. Neem eens de tijd om uit te zoeken welke traditionele gerechten met seizoensproducten worden bereid en kook ze zelf. Dit helpt je fit en gezond te worden.

  1. Water

Je mag niet onderschatten hoe belangrijk het is om water te drinken. Gezondheidsexperts hebben het over 8 glazen water per dag en anderen zeggen dat je 1 tot 2 liter per dag moet drinken. Het maakt niet uit hoe je telt, voldoende water drinken op een dag is echt ontzettend belangrijk voor je lichaam. Houd je lichaam goed gehydrateerd aangezien water lichamelijke processen aanstuurt, zoals de opname van vitaminen en mineralen. De bloedstroom hangt ook grotendeels af van water aangezien hydratatie de dichtheid van het bloed beïnvloedt. Als je niet genoeg water drinkt kun je hoofdpijn en ongemakken krijgen. Water is overigens ook een natuurlijk ontgiftende stof; als je er genoeg van drinkt leef je al grotendeels een fit en gezond leven.

  1. Groenten en fruit

Groenten en fruit zitten vol vitaminen. Veel groenten en fruit eten is de allerbeste manier om je lichaam te beschermen tegen infecties en ziekten. Je hoeft ook echt geen supplementen in te nemen als je je dagelijkse portie groenten en fruit eet. Ze bevatten namelijk veel natuurlijke vitaminen emineralen. Je zult je misschien niet meteen vol voelen na het eten, maar je went er binnen een paar weken wel aan. Groenten en fruit zijn overigens een goedkopere optie dan andere speciale dieetproducten.

  1. Meditatie

Meditatie is eigenlijk niet veel anders dan letten op je ademhaling en je focus naar binnen keren om je emoties te onderzoeken. Je fysieke gezondheid hangt grotendeels af van je emotionele gezondheid; neem de tijd om eens in stilte met jezelf te zitten en te onderzoeken hoe je lichaam reageert op je gedachtes. Meditatie helpt ook stress te verlichten omdat je je hersenen traint om in een kalme toestand te blijven. Hierdoor kun je beter reageren op negatieve of stressvolle situaties. Wanneer je geest rustig is, reageert het lichaam daarop. Organen en weefsels reageren vrij snel op een kalme mindset waardoor lichamelijke functies ook naar behoren zullen functioneren. Na een meditatie voel je je, lichamelijk, geestelijk en emotioneel, gecenterd en stressvrij.

  1. Positieve instelling

Als je je zorgen blijft maken en blijft klagen over tegenslagen en uitdagingen zal je lichaam op die negativiteit reageren. Als je je nooit goed genoeg voelt, zullen weefsels en cellen in je lichaam daar een reactie op geven. Spieren en weefsels zullen stijf blijven omdat je hartslag laag is. Een verlaagde hartslag is een gevolg van depressiviteit. Als je opgewekt en blij bent worden positieve hormonen in je lichaam geactiveerd die op hun beurt weer positieve lichaamsprocessen in gang zetten. Je zult ook zeer waarschijnlijk niet gezond eten en trainen als je je depressief voelt. Daarom is het dus belangrijk voor je gezondheid dat je een positieve mindset houdt.