De 4 Bouwstenen Van Een Gezonde Lifestyle

9717
Advertisement

Een groot deel van je lichamelijke gezondheid hangt af van jezelf. Je hebt meer controle over je gezondheid dan je misschien zelf denkt door bijvoorbeeld een gezonde levensstijl te houden en dagelijks te bewegen. Het eten dat we eten, hoe en wanneer we slapen, en de mensen met wie we omgaan vormen een groot deel van ons leven. Natuurlijk is het belangrijk om in het achterhoofd te houden wat voor een impact ons milieu op onze gezondheid en leven heeft, maar wat we eten en hoe we bewegen heeft een nog grotere impact.

Een gezonde lifestyle draait niet alleen om onze lichamelijke gezondheid maar ook onze mentale gezondheid. Activiteiten die we ondernemen beïnvloeden onze persoonlijkheid, wat weer een grote impact heeft op onze emotionele en fysieke gezondheid. Er is geen één algehele en complete definitie van wat een gezonde lifestyle is. Het hangt af van sociale constructies en de beschikbaarheid van middelen, zoals gezond eten en sportgelegenheden. De manier waarop mensen op het ene continent leven is anders dan hoe mensen aan de andere kant van de wereld leven; het eten en bijvoorbeeld de dagelijkse activiteiten zijn anders in elke regio. Dit zijn allemaal factoren die de lifestyle van een specifieke groep mensen bepalen.

Het is vrij moeilijk om aspecten van één samenleving met een andere te vergelijken wat betreft lifestyles aangezien elke samenleving zijn eigen overtuigingen en tradities heeft. Desalniettemin heeft elk menselijk lichaam min of meer dezelfde behoeften en condities nodig voor een normale groei en een gezond leven, dus de volgende vier bouwstenen zijn belangrijke onderdelen van een gezonde levensstijl, ongeacht de locatie, leeftijd en ras van de mens in kwestie.

  1. Hoogwaardige voeding

Iedereen is tegenwoordig druk. Men heeft bijna geen tijd over om gezond te eten of zelf te koken. De paar mensen die wel graag een gezonde maaltijd willen bereiden kunnen niet vaak het geduld opbrengen om te wachten tot het gerecht klaar is. We komen altijd tijd te kort; wanneer we boodschappen doen, vergeten we vaak die essentiële ingrediënten die samen een gezonde maaltijd en een gezond dieet vormen volgens gezondheidsexperts. We hebben een voorkeur voor snelle maaltijden waardoor we vaak uitwijken naar fastfoodrestaurants en snelle koolhydraten, twee zaken die niet goed zijn voor het lichaam. Het effect van veel koolhydraten in het eten in combinatie met een hoge bloedsuikerspiegel kan niet worden overdreven.  Ze beïnvloeden zowel het lichaam als de geest op een negatieve manier.

Hoogwaardige voeding bestaat uit juiste verhoudingen tussen water, vitaminen, vetten, koolhydraten, proteïnen en mineralen. Het is net zo belangrijk om te onderzoeken welke natuurlijke producten deze elementen bevatten als hoe je ze op de juiste manier combineert op je bord. Er is een enorme hoeveelheid materiaal online beschikbaar over voeding en er zijn meer dan genoeg voedingsexperts die je kunnen helpen met het samenstellen van een gezond eetpatroon dat hoort bij een gezonde lifestyle.

  1. Vermijd overmatig alcoholgebruik en roken

Het negatieve effect van drugsgebruik op het lichaam kan niet genoeg benadrukt worden. Natuurlijk zijn er wel een aantal argumenten die de positieve uitwerking van alcohol op het lichaam op te noemen, maar het is belangrijk te onthouden dat een alcoholisch drankje geen medicijn is. Het is ook geen voeding dus het draagt niet bij aan de groei en ondersteuning van cellen en weefsels. In tegendeel, de lever ziet alcohol als een dreiging; zodra de alcohol het bloed binnenkomt werkt de lever overuren om de alcohol weer via de urine uit het lichaam te zuiveren. Daarbij bevatten alcoholische drankjes ook veel calorieën en suikers waardoor insuline wordt getriggerd wat weer andere gezondheidscomplicaties tot gevolg heeft. Als je een alcoholisch drankje wilt drinken, drink dan een maximum van twee in 24 uur.

Roken is echt ontzettend schadelijk. Wie graag gezond wil leven zal tabak moeten opgeven. Tabak beïnvloedt de werking van de longen en het luchtwegkanaal wat grote gevolgen kan hebben voor de rest van het lichaam. De meeste rokers hebben geen optimale ademhaling, hebben last van een jeukerige huid en kunnen niet goed ziekteverwekkers zelf bestrijden omdat de natuurlijke immuniteit aangetast is. Lange tijd roken kan dus leiden tot vreselijke ziektes en zelfs de dood.

  1. Fysieke activiteiten

Er is meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs beschikbaar over de voordelen van lichaamsbeweging; door regelmatig bewegen leid je een langer leven en verminder je de kans op gezondheidsproblemen. Beweging helpt de ruggengraat te verstevigen en houdt de spieren sterk. Ook je bloedvatenstelsel wordt grotendeels beïnvloedt door beweging. Wanneer je je lichaam fysiek laat werken, of het nu lichte beweging is of een zware sport, gaat het hart sneller kloppen waardoor er meer bloed door de vaten in het lichaam gepompt wordt. De slagaders die bloed transporteren van het hart verwijden om de bloeddruk beter op te kunnen vangen. Het transportsysteem is een belangrijk element van het menselijk lichaam; het juist functioneren van het bloedvatenstelsel zorgt ervoor dat vitaminen en mineralen consistent door het lichaam worden verspreid. Ook het zuurstofgehalte hangt af van het bloedvatenstelsel.

Het is ook belangrijk om te weten dat fysieke activiteiten eveneens de mindset beïnvloeden. Regelmatig bewegen vermindert stress doordat de hersenen en zenuwen in een activiteit worden betrokken. De fysieke gezondheid en het juist functioneren van organen en weefsels hangen grotendeels af van de mentale gezondheid.

  1. Voldoende slaap

Rust is belangrijk voor het menselijk lichaam; tijdens de slaap groeit en regenereert het lichaam weefsels. Werk en studie zijn belangrijk, maar het resultaat blijft uit als je lichaam en geest niet optimaal werken. Het is heel onverstandig om slaap op te geven voor je werk of studie. Het is belangrijk dat je je lichaam aanleert om op vaste tijden te gaan slapen en op vaste tijden wakker te worden. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt af van je leeftijd. Peuters en kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen; het gemiddeld aantal uur dat een volwassene moet slapen is tussen de 8-10 uur. Niet alleen het lichaam heeft rust nodig zodat cellen en weefsels kunnen herstellen, ook de geest heeft rust nodig om de indrukken van de dag te verwerken. Een goede nachtrust geeft het lichaam nieuwe energie om de volgende dag weer optimaal te werken.