9 Simpele Regels Om Fit Te Blijven

43659
Advertisement

Fit zijn en blijven is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl; hieronder staan negen simpele regels die je moet volgen als je fit en gezond wilt blijven.

  1. Houd je lichaam gehydrateerd

Of je nu een hele dag binnen blijft en niets doet of een drukke werkdag voor de boeg hebt, je lichaam goed gehydrateerd houden biedt vele voordelen. Energiedrankjes en sapjes geven je lichaam wellicht meer energie op de korte termijn, maar niets is zo goed voor lichaam en geest als gewoon water. Zonder water werkt het lichaam niet optimaal. Water zorgt er bijvoorbeeld voor dat je spieren flexibel blijven. De aanmaak van neurotransmitters kan verstoord raken wanneer het lichaam niet goed gehydrateerd is, terwijl deze juist nodig zijn om informatie en prikkels over te brengen van de zintuigen naar de hersenen. Water ontgift ook het bloed en voorkomt daarmee infecties.

  1. Snoep niet teveel

Laten we eerlijk zijn; we houden bijna allemaal wel van cakejes, koekjes of chocolade. Als het niet zo ongezond was, zouden we iedere dag (veel) zoetigheid eten. Het effect van deze lekkere dingen is echter niet heel goed voor je lichaam. Dit soort eten bevat namelijk veel koolhydraten en weinig vezels. Daardoor schiet je bloedsuiker omhoog en in de loop van de tijd slaat je lichaam de suikers op als vet. Vet zet zich niet om in energie als er geen vezels zijn; vet zorgt er juist voor dat het lichaam inflexibel wordt. Je zult je dus lichter en fitter voelen als je minder zoetigheden eet.

  1. Houd je gewicht in de gaten

Bewegen en opletten met wat je eet is één ding, daarnaast is het ook belangrijk om je gewicht in de gaten te houden. Stap iedere ochtend, voordat je iets gegeten en gedronken hebt, op de weegschaal. Regelmatig je gewicht controleren helpt je om juiste keuzes te maken wat betreft je voeding en je dieet. Een dieet dat voor die ene vriend heeft gewerkt, werkt misschien niet voor jouw lichaam. Als je je gewicht en vorderingen bijhoudt, weet je of je op de juiste weg bent en dus het juiste dieet volgt.

  1. De juiste voeding laadt je batterij op

Het is niet de bedoeling dat we ons lichaam tot het uiterste drijven met zware fitnessoefeningen, maar lui rondhangen helpt ook niet als je fit wilt worden. Je moet gedisciplineerd en toegewijd zijn aan sporten en je dieet als je resultaten wilt zien. Voordat je ’s ochtends de deur uitloopt om te gaan hardlopen of naar de sportschool te gaan, moet je een goed ontbijt eten dat je voldoende energie geeft voor je training. Wie sport verbrandt vetten, en als deze niet aanwezig zijn zal je lichaam de spieren gaan verbranden wat je lichaam weer zwakker maakt. Dat is dus het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

  1. Weersta groepsdruk

Lichamelijke gezondheid en fitness is een individuele aangelegenheid, maar als je je langetermijndoelen niet met je collega’s, familie of vrienden deelt kunnen ze je er onbedoeld van afhouden. Sociale kringen kunnen een struikelblok vormen; je krijgt regelmatig een telefoontje of berichtje met de vraag om gezellig wat te gaan drinken met je collega’s. Een onderonsje met collega’s of vrienden is natuurlijk hartstikke leuk, maar je loopt wel risico dat je je dieet uit het oog verliest. Die snelle hap en calorierijke drankjes zijn erg lekker, je kunt ze niet altijd weerstaan en dat hoeft ook niet. Maar pas wel op; teveel van dit soort uitjes kan je fitnessdoelen om zeep helpen.

  1. Minder snacken

Dit draait echt om discipline; ik weet dat het niet makkelijk is om je in te houden om 15.00u ’s middags, primetime om te snacken, wanneer iedereen op lekkere dingen zit te kauwen. Het is belangrijk dat je gedurende de dag regelmatig eet zodat je geen zin krijgt om ongezonde te snacken. Natuurlijk zijn er wel gezonde alternatieven die je kunt eten. De meeste reguliere snacks zitten vol koolhydraten en suiker, het tegenoverstelde van gezond dus. Wil je echt voorkomen dat je toch chocolade of koekjes gaat eten? Breng dan zelf gezonde snacks mee van thuis die je om 15.00u mag eten.

  1. Eet gezond ‘fastfood’

De woorden ‘gezond’ en ‘fastfood’ zijn een contradictio in terminis omdat de meeste fastfoodrestaurants enkel eten serveren vol koolhydraten en suikers. Wanneer je ’s avonds nog naar je werk moet en je hebt geen tijd gehad om eten te koken, dan is fastfood vaak de enige plek waar je snel een hapje kunt eten. En dit is de allerslechtste keuze die je kunt maken. Mocht je nu echt niet anders kunnen, neem dan heel even de tijd om online de voedingswaarden van de verschillende gerechten op te zoeken. Zo kun je kijken en vergelijken wat het beste in jouw dieet- en fitnessplan past.

  1. Eet meer vezels

Vezels geven je lichaam de hele dag door veel energie. Vezels zijn zelfs de allerbeste keuze wat betreft voedingswaarde die je kunt maken. Wanneer je veel vezels eet, is de kans klein dat je midden op de dag naar een winkel of restaurant rent om iets te eten te halen, wat vaak ook nog eens ongezond is. Daarbij helpen vezels je lichaam ook om vet te verbranden in plaats van glucose waardoor je je energiek en fit voelt. Vezels verbeteren ook de spijsvertering, een cruciaal onderdeel van het lichaam waar de nodige vitaminen en mineralen uit de voeding wordt gehaald. De voordelen van vezels wat betreft fitness en gezondheid zijn werkelijk eindeloos en mag je dus zeker niet onderschatten.

  1. Koop comfortabele joggingschoenen

De meeste richtlijnen over diëten en beweging weet je wel, wat belangrijker is is dat je de motivatie hebt en houdt om een nieuwe, gezonde lifestyle vol te houden. Als je zeker wilt zijn dat je je ochtendrondje joggen consistent gaat volhouden, dan moet je ervoor zorgen dat je joggingschoenen comfortabel zijn en goed zitten. Koop een paar schoenen van je favoriete merk en in de juiste maat; ze moeten niet te strak zitten en ze moeten goede ondersteuning bieden. Koop nieuwe schoenen zodra je oude paar ook maar een beetje versleten is anders loop je risico op blessures.