Hoge bloeddruk: 7 dieettips tegen hoge bloeddruk

603

Voor veel mensen met hypertensie of een hoge bloeddruk kunnen een goed dieet en beweging helpen bij het beheersen en doen afnemen van de symptomen. Het volgen van een gezond eetpatroon kan de noodzaak van medicatie verminderen en het risico op hartziektes en beroertes door een hoge bloeddruk verlagen.

1. Bananen

Het eten van twee bananen per dag kan helpen om de bloeddruk met wel 10% te verlagen. Dit komt door het hoge gehalte kalium dat je in tropische vruchten vindt. Bananen zijn meestal goedkoop en verkrijgbaar bij elke supermarkt, dus ze zijn een gemakkelijke optie voor mensen die een druk leven leiden en weinig tijd hebben.

Twee bananen zijn al goed voor een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium. Kalium is bewezen goed voor het ontspannen van de wand van bloedvaten.

2. Zalm
Zalm is een nuttige aanvulling op het eetpatroon van mensen met een hoge bloeddruk en kan het risico op hartziekten verlagen. Zalm bevat omega-3 vetzuren of visolie. Het consumeren van deze omega-3 vetzuren helpt bij het verlagen van de bloeddruk door schade aan de wanden van bloedvaten te verminderen.
Maar let op, hoe je de zalm bereidt heeft wel invloed op de voordelen: het is beter om de vis niet te frituren of paneren. Kies in plaats daarvan voor grillen, bakken of braden en breng de zalm niet met zout op smaak, maar met een beetje citroen of knoflook
3. Zoete aardappels

Zoete aardappels zijn heel geschikt voor het verlagen van de bloeddruk. Dat komt omdat deze lekkere wortelgroente veel magnesium en kalium bevat, en die helpen bij het beheersen van de bloeddruk. Zoete aardappels zijn ook gemakkelijk op smaak te brengen zonder gebruik te maken van zout, zure room of andere smaakmakers die slecht zijn voor je hart.

Kies in plaats daarvan voor zoete aardappels uit de oven en vul ze met gezonde ingrediënten zoals spinazie en feta of stukjes gegrilde kip en rijst. Zoete aardappelen hebben ook nog andere voordelen. Zo bevatten ze veel vezels maar weinig natrium en vet.

4. Knoflook

Knoflook is een natuurlijk medicijn tegen hoge bloeddruk, dus een beetje knoflook in je eten is een uitstekende manier voor mensen met hypertensie om de hartgezondheid te bevorderen. Het bevat allicine, een stof die ervoor zorgt dat bloedvaten zich ontspannen en verwijden.

Naast dat knoflook goed is voor de gezondheid van je hart, is het ook een uitstekende manier om smaak toe te voegen zonder zout te gebruiken. Natrium (zout) is één van de belangrijkste veroorzakers van een hoge bloeddruk, dus kies waar het kan voor een gezondere optie om je maaltijden op smaak te brengen.

5. Havermout

Havermout is een heel goede optie voor mensen met een hoge bloeddruk, aangezien het weinig zout bevat maar wel veel vezels. Uit onderzoek blijkt dat tijdens de spijsvertering de vezels in havermout zich binden aan cholesterol en helpen om dit te verwijderen. Zowel havergrutten als havermout zijn goede opties. Als je een keer zin hebt in iets anders, kun je het gerecht afmaken met fruit.

Havermout bevat ook mangaan, magnesium en proteïne: allemaal voedingsstoffen die van vitaal belang zijn voor het hart. Onthoud dat de kant-en-klaar- en instantvarianten vaak veel toegevoegd zout en andere ongezonde toevoegingen bevatten. Gewone havermout die je zelf op smaak brengt is dus het beste.

6. Donkere chocolade

Uit onderzoek blijkt dat chocola een positief effect heeft op een hoge bloeddruk. Het eten van een kleine hoeveelheid pure chocolade helpt bij het verlagen van de bloeddruk, dus voel je niet schuldig als je dagelijks een klein stukje (ter grootte van zo’n 50 kcal) eet.

Wetenschappers denken dat het bestandsdeel flavanol verantwoordelijk is voor dit onderdeel, maar het blijft belangrijk om maat te houden. Met pure of donkere chocolade bedoelen we in dit geval chocolade met tenminste 50% cacao.

7. Broccoli

Broccoli bevat veel mineralen die nodig zijn voor het behouden van de hartgezondheid, waaronder kalium, magnesium en calcium. Net als boerenkool is broccoli rijk aan ijzer en vitamine K. Uit onderzoek blijkt dat een dagelijkse portie broccoli de bloeddruk kan verlagen omdat het mineralen bevat die de spiertjes in de bloedvaten helpen te ontspannen.

Om het risico op een hartaanval of beroerte te verlagen, is het daarom goed om bij de maaltijd wat gestoomde broccoli te eten. Of combineer de rauwe kiemen met een vetvrije dipsaus voor een lekker tussendoortje.